Ο χορός αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής κάθε Αυστριακού, που από νεαρή ηλικία παίρνει ειδικά μαθήματα σε αντίστοιχες σχολές, ώστε να μπορεί να συμμετάσχει ψυχή τε και σώματι σε  ποικίλες διοργανώσεις, έως τα βαθιά του γεράματα…

 

  

Τα σημαντικότερα χορευτικά ραντεβού της αρχοντικής Βιέννης δίνονται κατά τους δύο πρώτους μήνες κάθε νέας χρονιάς (και ιδιαίτερα κατά την περίοδο της Αποκριάς), αρχής γενομένης με τον Αυτοκρατορικό Χορό της Πρωτοχρονιάς, που διοργανώνεται στο κεντρικό παλάτι Hofburg. Ο χώρος που άλλοτε φιλοξενούσε  μόνο μέλη της αριστοκρατίας, ανοίγει σήμερα τις πόρτες του για να υποδεχθεί κοινούς θνητούς που συμμετέχουν σε μια σειρά χορών όπως των Ιατρών, των Κυνηγών, έως και των Ιδιοκτητών Καφέ.

Διακοσμημένο με λαμπερά χρώματα, το Δημαρχείο της πόλης φιλοξενεί  στα μέσα Ιανουαρίου τον Χορό των Λουλουδιών, ενώ λίγες μέρες  αργότερα, σειρά έχει  ο Χορός της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Βιέννης στη Χρυσή Αίθουσα του Musikverein.

Το αποκορύφωμα της λαμπερής περιόδου των χορών της αυστριακής πρωτεύουσας αποτελεί  ο "Wiener Opernball", όπου όλη η υψηλή κοινωνία στροβιλίζεται υπό τους ήχους γνωστών μελωδιών, στην Κρατική Όπερα της Βιέννης. Μια επίσημη εκδήλωση που επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο και η οποία  μαζί με τη Συναυλία του Νέου Έτους στο Musikverein, θεωρούνται οι διασημότερες μουσικές εκδηλώσεις στην Αυστρία.

Οι ρίζες του ανάγονται στο 1877, ενώ πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1936, διακόπηκε κατά την  περίοδο του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου, για να καθιερωθεί στην συνέχεια ως θεσμός και να  συνεχίζεται  αδιαλείπτως έως σήμερα η διοργάνωσή του τον Φεβρουάριο, με εξαίρεση το 1991, όπου ακυρώθηκε λόγω του πολέμου στον Περσικό Κόλπο.

Πέρα από την αίγλη του, ως πολιτιστικό γεγονός της χρονιάς σε διεθνή κλίμακα, ο χορός προσφέρεται και ως τόπος κορυφαίων συναντήσεων σε πολιτικό, οικονομικό, διπλωματικό και καλλιτεχνικό επίπεδο.

Παρούσα σύσσωμη, όπως κάθε χρόνο, είναι η πολιτειακή και πολιτική ηγεσία της Αυστρίας, μαζί με τους επίσημους επισκέπτες, προσωπικότητες του παγκόσμιου πολιτικού, επιχειρηματικού και καλλιτεχνικού χώρου.  Η έναρξη του χορού γίνεται με την ανάκρουση του εθνικού ύμνου της Αυστρίας και του Ύμνου της Ευρώπης, καθώς και την παραδοσιακή είσοδο των 157 ζευγαριών «Debutants», που παρασύρονται από  τους ρυθμούς του βαλς, για να ανοίξει κατόπιν ο χορός και για τους υπόλοιπους 7.230 παρευβρισκομένους, στην κεντρική και τις παράπλευρες αίθουσες του κτιρίου της Όπερας, που μετατρέπεται, για μια και μόνο βραδιά τον χρόνο, στην μεγαλύτερη και ωραιότερη αίθουσα χορού στον κόσμο.

Ο ετήσιος χορός της  Όπερας της Βιέννης -που φέτος εορτάζει την 54η διοργάνωσή της μεταπολεμικά-, θεωρείται το επιστέγασμα των εκατοντάδων χοροεσπερίδων, που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο στην αυστριακή πρωτεύουσα την περίοδο της Αποκριάς, αλλά και ο καλύτερος παγκοσμίως. Και αυτό, διότι μουσικά…συνοδεύεται από την σημαντικότερη ορχήστρα του κόσμου (Φιλαρμονική της Βιέννης), ενώ συμμετέχουν σολίστ του Μπαλέτου της Όπερας της Βιέννης, λόγοι ικανοί για να χαρακτηριστεί ως ο «επίσημος κρατικός χορός της Αυστρίας», αποφέροντας άμεσα και έμμεσα στην οικονομία, έσοδα έως και 15 εκατομμυρίων ευρώ.

Από το 1972 γίνεται απευθείας η μετάδοσή του από τη δημόσια αυστριακή τηλεόραση (ORF), ενώ τα τελευταία χρόνια και από άλλα τηλεοπτικά δίκτυα του εξωτερικού, μεταξύ των οποίων και η δημόσια κινεζική τηλεόραση, ενώ η διοργάνωση έχει βρει μιμητές σε Αθήνα, Νέα Υόρκη, Λος Άντζελες, Σικάγο, Βοστόνη, Μόντρεαλ, Μόσχα, Μόναχο, Δρέσδη, Ντουμπάϊ, Μπανγκόνγκ, Σαγκάη,  Σινγκαπούρη και Σεούλ.
Σε όλες τις παραπάνω διοργανώσεις πρωταγωνιστικό ρόλο κατέχει το βαλς, με συμπρωταγωνιστές την πόλκα και την καντρίλια.

Τι θα λέγατε να μάθομε κι εμείς νοερά τα βήματά τους;

ΒΑΛΣ (WALTZ)

Από τους παλαιότερους ευρωπαϊκούς χορούς  (αποτελεί τη βάση των περισσότερων σύγχρονων της γηραιάς ηπείρου) που πρωτοσυναντούμε στην Αυστρία στις αρχές του 17ου αιώνα. Ξεκίνησε ως αγροτικός, που συνήθιζαν να χορεύουν σε επαρχίες της χώρας, αλλά και της Βαυαρίας.  Γύρω στο 1780,  όταν είχε ήδη γίνει γνωστός και αποδεκτός από την υψηλή κοινωνία, αποτελούσε τον  πιο δημοφιλή χορό στη Βιέννη, πόλη από την οποία πήρε και το όνομά του. Ήταν ο πρώτος χορός που ο καβαλιέρος αγκάλιαζε την ντάμα από την μέση. Η αντίδραση του κόσμου ήταν έντονη σε μια τόσο τολμηρή κίνηση, για το πολύ κοντινό κράτημα του ζευγαριού και την «ανάρμοστη» επαφή των σωμάτων. Οι αλλαγές όμως που επέβαλλε η κοινωνία έκαναν το βαλς έναν από τους πιό αγαπητούς  και γρήγορα διαδεδομένους χορούς.

Στην υπόλοιπη Ευρώπη έγινε γνωστός μέσω του στρατού του Ναπολέοντα, που μετά την εισβολή του στην Αυστρία διέδωσε αυτό τον χορό στο Παρίσι. Αργότερα, και καθώς  γινόταν δημοφιλής σε όλο και περισσότερες χώρες, αναπτύχθηκαν διάφορα βηματολόγια για διαφορετικούς ρυθμούς, ενώ δεν ήταν σπάνιο το φαινόμενο πολλοί χοροί να αναπτύξουν στυλ που περιελάμβαναν, είτε βήματα, είτε ρυθμό από το βαλς  (όπως π.χ. η polka).

Είναι χορός που απαιτεί ιδιαίτερη ισορροπία με εναλλαγές ύψους και βάθους συνεχείς αριστερές και δεξιές στροφές και έντονες πλαϊνές κάμψεις του σώματος. Ένας χορός διαχρονικός, που έχει χαρακτηρίσει τη χορευτική διασκέδαση πολλών γενιών έως σήμερα.

ΠΟΛΚΑ (POLKA)

Εύθυμος, ζωντανός χορός με καταγωγή από την Τσεχία, που διαδόθηκε ιδιαίτερα κατά τον 19ο αιώνα, μετά το 1830. Το όνομα της προέρχεται από την τσεχική λέξη půlka— που σημαίνει μικρό μισό, κάτι που αναφέρεται στα μικρά μισά βήματα του χορού. Πρόκειται για τον  δεύτερο χορό στην Ευρώπη που χρησιμοποιούσε την «σκανδαλώδη» νέα στάση, αυτή της επαφής των σωμάτων μεταξύ θηλυκού και αρσενικού παρτενέρ (όπως το βαλς) και πέρασαν πολλά χρόνια μέχρι να γίνει αποδεκτή.

Χορεύεται συνήθως στις κεντρικές ευρωπαϊκές χώρες όπως στην χώρα προέλευσης της,  την Πολωνία, Γερμανία, Ουγγαρία, Αυστρία, Σουηδία, Λιθουανία, Ρωσία, Σλοβενία και Σλοβακία. Από τις γνωστότερες μελωδίες της είναι οι συνθέσεις του Γιόχαν Στράους (πατέρα και γιου).

ΚΑΝΤΡΙΛΙΑ (QUADRILLE)

quadrilleedit-1263230673.JPGΙδιαίτερος, ερωτικός θα λέγαμε, γαλλικός χορός του 19ου αιώνα που χορεύεται συνήθως από τέσσερα αντικριστά ζευγάρια και τα άτομα εναλλάσσονται  συνεχώς μεταξύ τους.
Χαρακτηρίζεται από τις πολλές φιγούρες του, με αποκορύφωμα το γεγονός πως οι άντρες μεταμορφώνονται σε ντάμες και το αντίστροφο και φυσικά το ότι συνδέεται με το καρναβάλι.
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τους χορούς  μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του Οργανισμού Τουρισμού της  Βιέννης:  www.vienna.info


  Ελένη Κάραμποττ
  Α΄Αντιπρόεδρος ΣΕΦΑ